Tunne ära depressioon!

1. Ärrituvus

Enamik inimesi usub, et depressioon tekitab ületamatut kurbust. Vahel võivad depressiooni kogevad inimesed aga tunda viha, lootusetust ja õnnetust, samuti võivad nad kergesti ärrituda. Kui märkad, et oled viimasel ajal kergesti ärrituv või sind ümbritsevad inimesed tajuvad, et peavad sinuga suheldes väga ettevaatlikud olema, ära ignoreeri seda. Võta hetkeks aeg maha ja mõtle sellele, et tööstressi asemel võib sind kimbutada depressioon.

 2. Unepuudus

Vahel võib ette tulla unetuid öid, kui seda juhtub harva, siis ei tasu muret tunda. Aga kui sul on pidevalt uinumise ja magamisega probleeme, siis võib see viidata depressioonile. Depressiooni küüsis oleval inimesel on raskusi uinumisega, ta ei suuda tervet ööd rahutult magada, kuigi võib olla väga väsinud. 

Teine äärmus on see, kui inimene magab väga palju. Ka see võib viidata depressioonile. Tal võib hommikul olla raskusi üles ärkamisega ja ta ei suuda oodata, millal saaks tagasi voodisse minna. Sageli magab ta ka päeva jooksul. Kui sinu unerežiim on muutunud, tasuks kindlaks teha, mis võib olla selle põhjuseks.

3. Valud

Keha ja mõistus on omavahel väga tihedalt seotud. Kui sul esineb vaimse tervise probleeme, siis ilmselt on sul ka füüsilisi probleeme. Sageli jäetakse ebamäärased valud erilise tähelepanuta, kuna arvatakse, et need kuuluvad lihtsalt vanemaks saamise juurde. Aga seljavalu, peavalu ja hellad lihased võivad viidata depressioonile.

4. Madal energiatase

Depressioon vähendab energiat ja võib tekitada suurt väsimust. Paljud vabandavad seda välja aga sellega, et nad pole viimasel ajal palju maganud või neil on töökoormus suurenenud. Mõtle sellele, kuidas on su energiatase aja jooksul muutunud. Kui ka kõige väiksemad ülesanded mõjuvad sulle kurnavalt, siis võib-olla on sul depressioon.

5. Süütunne

See, kui süüdistad end selle pärast, mis su elus parajasti toimub, pole kuigi tervislik. Kui tunned iga päev süütunnet näiteks lahutuse pärast, siis võib-olla põed depressiooni. Paljud depressiooni all kannatavad inimesed tunnevad end ka väärtusetuna. Jälgi, millised sisemonoloogid sinu sees toimuvad ja kas oled väga kriitiline ning karm. Sellised märgid võivad viidata depressioonile.

6. Hoolimatu käitumine

Paljud inimesed, kes jätavad tõelise peolooma mulje, võivad tegelikult olla depressioonis. Hasartmängud, riskantne seksuaalkäitumine ja erinevate ainete kuritarvitamine võivad tähendada, et inimene üritab negatiivsetest tunnetest vabaneda. Kui sinu käitumine on muutunud riskantsemaks ja hoolimatuks, siis võib-olla on põhjuseks sinu sees toimuv emotsionaalne torm. Pikapeale võib selline käitumine depressiooni vaid hullemaks muuta.

7. Keskendumisraskused

Kui sul on raskusi keskendumisega ja sulle tundub, et sa liigud justkui udu sees, siis võib probleemiks olla depressioon. Depressiooni tõttu võib inimene kergesti asju unustada ja valesse kohta panna. Kuigi praegusel ajal on üsna kergesti asju unustada tänu nutiseadmete populaarsuse kasvule, võivad keskendumisraskused olla tingitud ka meeleoluhäiretest. Kui märkad, et sa pole enam kuigi töökas või kui sul on keeruline erinevaid ülesandeid täita, mõtle, kas sinu puhul võib põhjuseks olla depressioon.

Allikas Postimees

Loe lisa

Tunne ära depressioon!

1. Ärrituvus

Enamik inimesi usub, et depressioon tekitab ületamatut kurbust. Vahel võivad depressiooni kogevad inimesed aga tunda viha, lootusetust ja õnnetust, samuti võivad nad kergesti ärrituda. Kui märkad, et oled viimasel ajal kergesti ärrituv või sind ümbritsevad inimesed tajuvad, et peavad sinuga suheldes väga ettevaatlikud olema, ära ignoreeri seda. Võta hetkeks aeg maha ja mõtle sellele, et tööstressi asemel võib sind kimbutada depressioon.

 2. Unepuudus

Vahel võib ette tulla unetuid öid, kui seda juhtub harva, siis ei tasu muret tunda. Aga kui sul on pidevalt uinumise ja magamisega probleeme, siis võib see viidata depressioonile. Depressiooni küüsis oleval inimesel on raskusi uinumisega, ta ei suuda tervet ööd rahutult magada, kuigi võib olla väga väsinud. 

Teine äärmus on see, kui inimene magab väga palju. Ka see võib viidata depressioonile. Tal võib hommikul olla raskusi üles ärkamisega ja ta ei suuda oodata, millal saaks tagasi voodisse minna. Sageli magab ta ka päeva jooksul. Kui sinu unerežiim on muutunud, tasuks kindlaks teha, mis võib olla selle põhjuseks.

3. Valud

Keha ja mõistus on omavahel väga tihedalt seotud. Kui sul esineb vaimse tervise probleeme, siis ilmselt on sul ka füüsilisi probleeme. Sageli jäetakse ebamäärased valud erilise tähelepanuta, kuna arvatakse, et need kuuluvad lihtsalt vanemaks saamise juurde. Aga seljavalu, peavalu ja hellad lihased võivad viidata depressioonile.

4. Madal energiatase

Depressioon vähendab energiat ja võib tekitada suurt väsimust. Paljud vabandavad seda välja aga sellega, et nad pole viimasel ajal palju maganud või neil on töökoormus suurenenud. Mõtle sellele, kuidas on su energiatase aja jooksul muutunud. Kui ka kõige väiksemad ülesanded mõjuvad sulle kurnavalt, siis võib-olla on sul depressioon.

5. Süütunne

See, kui süüdistad end selle pärast, mis su elus parajasti toimub, pole kuigi tervislik. Kui tunned iga päev süütunnet näiteks lahutuse pärast, siis võib-olla põed depressiooni. Paljud depressiooni all kannatavad inimesed tunnevad end ka väärtusetuna. Jälgi, millised sisemonoloogid sinu sees toimuvad ja kas oled väga kriitiline ning karm. Sellised märgid võivad viidata depressioonile.

6. Hoolimatu käitumine

Paljud inimesed, kes jätavad tõelise peolooma mulje, võivad tegelikult olla depressioonis. Hasartmängud, riskantne seksuaalkäitumine ja erinevate ainete kuritarvitamine võivad tähendada, et inimene üritab negatiivsetest tunnetest vabaneda. Kui sinu käitumine on muutunud riskantsemaks ja hoolimatuks, siis võib-olla on põhjuseks sinu sees toimuv emotsionaalne torm. Pikapeale võib selline käitumine depressiooni vaid hullemaks muuta.

7. Keskendumisraskused

Kui sul on raskusi keskendumisega ja sulle tundub, et sa liigud justkui udu sees, siis võib probleemiks olla depressioon. Depressiooni tõttu võib inimene kergesti asju unustada ja valesse kohta panna. Kuigi praegusel ajal on üsna kergesti asju unustada tänu nutiseadmete populaarsuse kasvule, võivad keskendumisraskused olla tingitud ka meeleoluhäiretest. Kui märkad, et sa pole enam kuigi töökas või kui sul on keeruline erinevaid ülesandeid täita, mõtle, kas sinu puhul võib põhjuseks olla depressioon.

Allikas Postimees

Loe lisa

Südame taaskäivitamise päev

 

Eestis sureb igal aastal südame äkksurma 2000 inimest, neist 700 tunnistajate juuresolekul. Enamasti saabub äkksurm südame virvendusarütmia läbi. Selle tagajärjel tekib vereringe seiskumine ning inimene kaotab teadvuse. Elu päästmise seisukohalt on siin peamine kiirelt tegutseda. Kui suudetakse abi anda, siis on elulemus ca 80%. Südame äkksurma ohu vähendamine on võimalik. Halba teeb alkohol, suitsetamine, vähene füüsiline aktiivsus ja vale toitumine. Üle-euroopalise südame taaskäivitamise päeva puhul tuletab SA Tartu Kiirabi koos Punase Risti vabatahtlikega meelde elementaarseid südame elustamise võtteid Ülemiste Kaubanduskeskuses. (16. oktoober 2015)

Loe lisa

“Haiged” hooned Eestis

“Haiged” hooned pole ainult arenenud Lääneriikide probleem, puuduliku ventilatsiooni ja sellest tuleneva kehva ruumiõhu kvaliteediga maju leidub küllalt ka Eestis.

Loe lisa

Tolmulestad

Tolmulest on palja silmaga nähtamatu - kuni 0,3 mm pikkune - ämblikulaadne lülijalgne. Tolmulesta “koduks” on materjalid, kus koguneb tolm ning seega piisavalt materjali toiduks. Seetõttu esineb tolmulesti kõige enam voodiriietes ja voodites, aga ka pehmes mööblis üldse, samuti vaipades.

Loe lisa

Allergia

Su silmad kipitavad, nina on vesine, sa aevastad ja su nahk on kaetud lööbega. Allergia ründab jälle. Allergiat ära hoida ei saa. Aga ometi on võimalik üht-teist ette võtta, et allergianähte leevendada või neid ära hoida, isegi kui sellest haigusest pole võimalik päriselt lahti saada.

Loe lisa
Back to top